Alla inlägg den 18 december 2009

Av Linnea Blomqvist - 18 december 2009 11:18

Jo, det ar sant! vi at en slags nyttig kaka som inneholl kobajs fran nagra speciella kalvar som at nagot extra naringsrikt gras. Det komiska var att killen som var var guide avslojade inte forran efterat vad denna mystiska delikatess inneholl, MEN bada Johan och jag visste faktiskt vad det var eftersom att vi hade pratat med nagra killar som varit pa samma tripp for ett par dagar sedan. Och nej, det var inte gott men det smakade inte bajs, eller om jag sager sahar som jag trodde att bajs smakade...

Jag har skjutsat Johan hela vagen sa jag har alltsa varit dagens chauffor och kort over stock och sten i flera mil. Landskapet var helt fantastiskt fint dar vi korde, bland det finaste jag sett skulle jag nog nastan kunna pasta. Vart forsta stopp var pa en cricketfarm (cricket=syrsa, grashoppa) dar vi fick se hur dom sag ut i olika stadier, fran att dom var sma larver tills de var nastan fullvuxna (precis innan dom fick sina vingar) da de inte fick leva mer och var dags att matta nagons tomma mage! Efter besoket fick vi satta oss vid ett dukat bord med friterade crickets med chilisas. Forst var vi lite skeptiska, men efter att guiden knaprat i sig ett par stycken med god aptit testade vi andra fyra med en viss tveksamhet. Det var gott! Vi at till och med dom som inte hade frityr pa sig! ata groteska svarta insekter som liknar stora grashoppor var utanfor min varld forut men har kandes det bara sa ratt! Efter vart grottbesok tror jag nog bestamt att jag aven overvunnit min spendelfobi.

Vi stannade till pa en silkesfabrik och fick se dom dar silkesdjuren som jag inte minns vad dom heter men dom var valdigt sota i alla fall. Vi fick en varsin souvernir, ett sadant djur som ligger i en silkeskupa, den kommer utvecklas om ungefar en manad om den nu kommer overleva i min vaska vilket jag tvivlar lite pa.

Vi har sett valdigt mycket idag sa jag kommer knappt ihag allt.  Ett jattemaktigt vattenfall, en svampodling, ett kaffeplantage... Efter mycket akande pa snirkliga vagar och en del stopp sa var vi framme i guidens barndomsby. Dar traffade vi en minoritetsgrupp som bodde i ett smutsigt skjul med betonggolv. Barnen sprang runt nakna i leran och man forstod att dom var valdigt fattiga. Mannen var ute och jagade hela dagarna och kvinnorna forsorjde familjen genom att vava. Det ena barnet hade en jattestor bold pa rumpan som inet sag sa bra ut. Dom hade tydligen gratis sjukvard men var inte for sjukhus opch foredrog att behandla sig pa egen hand. A andra hade dom i princip aldrig influensan eller forkylningar, deras immunforsvar var nog ogenomtrangligt och ganska hardat vid det har laget. men man kan ju gissa att dom borde fa andra sjukdomar... Guiden berattade att dom inte behovde leva riktigt under dessa forhallandena  utan hade nog haft rad att ha lite hogre standard i tillvaron, men att dom helt enkelt trivdes med att ha koket i samma skjul som sovrummet, att dom inte behovde nagot annat an det allra nodvandigaste. Valdigt nyttigt att se och en oandling kontrast till vart vasterlandska samhalle som vi bara flyter med allt som ofta utan att ens agna en tanka till att vi har det sa himla bra, sa sjukt bra rent ut sagt. Sedan behover man ju inte ma battre av det, men vara mojligheter ar ljusar ifran de har maniskornas.

Vi bjods pa nudelsallad med tofu av var guides (som jag har glomt bort namnet pa) mormor och vi testade en massa olika spannande frukter. (plus kobajs..)


Killarna som skjutsade det andra paret sa att jag var en duktig mopedforare och engelskmannen sa att han var imponerad av mig efter att jag hade kort i stan har i Dallat. Vi hade kunnat fa skjuts vi ocksa men vi sa att ja, vi kan kora moped.. Undra om jag hade vagat om jag visste hur trafiken var inne i stan. Min mage knot ihop sig rejalt vid ett par tillfallen kan jag saga men nu ar jag stolt over att ha klarat det.


har haft en jattefin tripp idag, verkligen mysigt och intressant. Johan kopte jattefina tyger pa silkesfabriken och en tjusig sjal. Jag hittade ingen som foll mig i smaken tyvarr men i Bangkok ska det shoppas sen innan vi aker hem kan jag lova!


Nu kanner jag mig tvungen att ga upp och duscha for jag vet att Johan ar jattehungrig ( jag med!!) Vi ska festa till det med PIZZA! Jag ar inte direkt en pizzoman men nu maste jag erkanna att jag ar massa massa sugen!


Ciao, vi hors! 

Ovido - Quiz & Flashcards