Alla inlägg under januari 2010

Av Linnea Blomqvist - 21 januari 2010 11:22

   Vi har varit pa varldens finaste stalle, Don det i Laos. Vi tyckte om det sa mycket sa vi stannade i atta natter. En liten o, med mycket backpackers, men absolut inte pa det dar jobbiga turistiga tviset.. Nejnej. Traffade bara masa trevliga manniskor och det bodde aven laobor dar. Sa fint med floden och naturen. Man blev bara sadar skont avslappnad och ons atmosfar fick mig att kunna njuta riktigt ordentligt som jag sa lange egentligen varit ute efter, men kanske inte riktigt forstatt. Det var da jag ocksa insag att jag inte vill hem. Svimma inte nu mamma och pappa. Men jag tankte allvarligt andra min flygbiljett och allting, men jag tror att jag borjar vanja mitt huvud vid att aka hem nu. Tror. Jag vill inte hem, men biljetten ar ju bokad och icke ombokningsbar. Jag bearbetar hemresan i huvudet men passar pa att ta vara pa den sista tiden.

Vi ar i Vang Vieng och det regnar och ar inte ens varmt. Det ar sjukt vacker natur men vadret suger verkligen.


ciao.

Av Linnea Blomqvist - 5 januari 2010 15:42

Denna gangen ar det inte jag som ar sjuk. Stackars Johan, han ar inte alls bra i sin mage. Ar antagligen maten han at nar vi kom hit i eftermiddags. Det ar sa fruktansvart hemskt att vara magsjuk. Det gor sa sjukt ont och man vill bara sjunka genom jorden. Varje gang man reser sig upp kanns det som att man ska do och kroppen vill bara vanda ut och in pa sig, usch. Hoppas och onskar att han ar frisk imorgon, vi har namligen bokat en tredagarstur till templen. Johan som verkligen sett fram emot detta sa lange, men det loser sig, annars far vi helt enkelt skjuta upp det en dag.


Vi har bestammt oss for att aka till Laos efter Siem reap. Ett stalle precis vid gransen (kommer inte ihag namnet nu, men nagot med 4000 islands), dar man kan se delfiner om man har tur. Det hade varit sa himla kul! vill verkligen se i alla fall en liten delfin.


Igar var jag ute och gick en jattelang prommenad i Phnom penh. Det tog i alla fall lang tid, man kan inte direkt halla samma tempo som hemma, det var 35 grader varmt. Jag gick inom en marknad dar jag hittade varldens coolaste rosa klocka for 20 kr, riktigt bra kop! Plus en klanning for 25 kr. Jag ar nojd med dagens inkop. Jag gick aven langs med floden och bara satt och solade lite. Tyckte verkligen om Phnom Penh, aven om man var lite trott pa det i slutet.


Nu har vi alltsa anlant i Siem reap. Har inte hunnit se oss omkring annu, men man fick ju en overblick nar man akte tuktuk. Verkar vara en mysig by. Vi sover forresten pa ett guesthouse for 1 dollar, billigast hittills. Nice.



Nu maste jag kolla till Johan, hjartat!


Ciao.

Av Linnea Blomqvist - 3 januari 2010 16:48

VILL BARA SKRIVA ETT LITET KORT INLAGG TILLAGNAT MIN MAMMA & PAPPA!  Bara for att jag tycker om dom och saknar dom lite ibland.



Brukar ju faktiskt traffa er i princip varje dag sa detta ar en stor omstallning. Ni ar sa fina och jag uppskattar allt ni gor for mig och har gjort. Nar man ar yngre ser man  ganska mycket bara rakt framfor sig, reflekterar inte over saker osv. Nar man nu ar lite aldre och nagra ar klokare inser man hur mycket man uppskattar saker och ting. Man kan titta tillbaka med andra ogon och inse att man faktiskt haft och har det valdigt bra. Mycket tack vare er; mamma & pappa.


Tack! ville mest skriva att ni ar bast!




Av Linnea Blomqvist - 3 januari 2010 16:13

M, lite sa kanns det. Vi har typ sett allt som man bor se har, eller visst kan man alltid se mer, men vi kanner oss ganska nojda med den har staden om jag uttrycker mig sa. Inte for att vi inte gillar att vara har, for det har varit jattebra o vi gillar staden.

Vi var lite lata som inte laste om hur man skulle soka visum till Laos, med tanke pa att det har varit sa enkelt till dom andra landerna. I alla fall sa var vi pa Laos ambassad idag, men den var stangd; saklart, det ar ju sondag.. Man har ingen bra koll pa dagarna har maste jag erkanna. I alla fall sa har det varit nyarsdagen, lordag o sondag, sa aven om vi hade varit lite mer effektiva med visumansokan hade vi nog anda inte fatt det tidigare. Sa nu kommer vi fa det imorgon kvall forhoppningsvis och da aker vi alltsa harifran tisdag morgon, till Siam Reap for att se en massa feta tempel, bland andra Ankor Wat! ska bli nice.


Nah trang i Vietnam var trevligt. Mysig strand och traffade en hel del roliga manniskor. Tog aven en liten bat till en av oarna, vilket var kul att se. Det som var irriterande dock var att vi inte fick aka med lokalbaten eftersom att vi var turister, lite daligt men men man fick acceptera det aven om man kanske inte borde, det ar ju faktiskt rena rasismen. Man kan helt enkelt inte reflektera for mycket over det. Bade Vietnam och Thailand har ju olika priser och formaner for olika manniskor.. Man kan ju bara forestalla sig om Sverige skulle ha olika busstaxor for olika nationaliteter, ar liksom inte helt politiskt korrekt i mina ogon. Men som sagt kan vi inte gora nagot at det forutom att pruta pruta pruta!


Kambodja. De flesta manniskor man traffar ar helt underbart trevliga. I Thailand och Vietnam med, men nagot trottare pa turister. 

Efter Nah Trang akte vi nattbuss till Saigon och sedan buss till Phnom pehn for att sedan ytterligare en buss till Sihanoukville. Hela resan tog 22 timmar. Vi var nagot uttrottade nar vi kom fram, julafton och allt. Traffade ett par manniskor och det blev en del alkohol kvallen till ara. Trevlig men valdigt ovanlig julafton med nagon liten tar falld over lilla sota familjen som var mer saknad an nagonsin denna dag. 

Blev mycket chill och mys i Sihanoukville, med massa god mat, bad och sol.


Phnom Penh fick aran att bli staden dar vi skalade in det nya forvantansfulla ar 2010. Kvallen var helt okej, men baren vi var pa var inte helt okej med 60-70ariga gubbar som smekte sjuttonariga sma asiater under kjolen. Tur att jag inte var helt i mitt fulla medvetande for da hade jag nog spytt. Fy och usch!


Igar klippte jag av mig haret, jag ar nojd.. nacken blev valdigt fin och tight, precis som jag vill att den ska vara. Tjejen kunde knappt nagon engelska men hon loste det. Hon var jatteduktig som tur var, jag satt pa min vakt och sa STOP!, nar hon ville flicka ur haret dar fram.. Blev inte riktigt som jag hade tankt mig, men jag ar nojd anda.


Igar var vi aven pa s21, en skola som anvandes som tortyrcenter\fangelse under kriget. Det var valdigt kansolmassigt hart, nagot av det varsta jag har sett. Det var inte ens lange sedan det hande, kanns sa himla overkligt samtidigt som det kandes sa verkligt nar man var dar och sag allting med sina egna ogon och laste om alla tragiska oden som blev verklighet for en sa stor del av befolkningen.


Det ar bara en manad tills vi aker hem, kanns konstigt. Men en manad ar anda ganska lang tid intalar jag mig...



CIAO.


Presentation


IDA LINNEA BLOMQVIST

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards