Alla inlägg den 4 februari 2010

Av Linnea Blomqvist - 4 februari 2010 12:19

Vi har landat, det känns tomt och konstigt i kroppen. Jag har nog inte riktigt förstått att jag precis har kommit hem från en tre månaders lång asienresa. Jag saknar solen, jag saknar det speciella livet som man lever när man är ute och reser så, jag saknar alla människor vi träffade. Samtidigt är det skönt här, man kan ta ett djupt andetag och bara andas in frisk luft istället för att få kväljningar av Asienstädernas stekosdofter blandat med sopor och föroreningar. Men jag saknar lugnet, stämningen, känslan att inte veta vad som ska häna nästa dag, att bara kunna ta saker som dom kommer och känna efter; vad vill jag göra idag?


Berlin är så himla fint, det är det. Jag trivs här och stannar nog ett par dagar till. Bara strosa runt i denna underbart stora härliga lägenhet, läsa massa böcker och sitta och dricka kokande hett kaffe på något mysigt café. Kanske tänka ut vad jag vill med mitt liv...


Jag saknar att klippa! Har nog klippt Johan tre gånger under resan, bara för att det är så kul. har även klippt några andra, men bara när jag haft lust till det. Jag trodde jag skulle känna mer rastlöshet i kroppen än vad jag gör nu när jag är (nästan) hemma. Jag har hittat lugnet i kroppen och det tänker jag behålla nu i ett par dagar i alla fall.


Sista dagarna i Bangkok blev inte riktigt som vi hade tänkt oss. Jag åkte ambulans och spenderade en natt på Bangkoks sjukhus med dropp. Orkar inte riktigt minnas tillbaka på det men det var hemskt. Dagen innan hade jag tatuerat mig (över min gamla tribaltatuering som jag inte var så förtjust i) och min kropp var ganska nersatt. Jag hade haft svårt för att sova ett par nätter innan, med tanke på att vårt rum låg precis vid en väldigt livlig gata. Vi gick på en av världens största marknader i ett par timmar, vi planerade att gå där hela dagen och köpa så himla mycket saker, presenter och en massa kläder till oss själva. Men vi fick åka tillbaka för jag hade så ont i mitt ben, vilket ju inte var så konstigt. En tatuering är ju ändå ett öppet sår och behöver tid på sig att läka. I alla fall så skulle även Johan skaffa sig en liten tatuering så jag följde med honom till studion. Tatueraren var verkligen jätteduktigt och allt var kliniskt rent så ingen ont om det. Jag hade varit lite dålig på att dricka under dagen och hade väl druckit någon kaffe för mycket.. När Johan knappt börjat på sin tatuering kände jag att jag fick svårt att andas. Jag fick vatten och la mig ner i den andra tatueringstolen för att vila. Men det blev bara värre och värre, jag kände hur paniken började ta över min kropp. Jag fick inte luft. Jag blev alldeles varm i ansiktet och mina händer domnade av, jag hade noll känsel i dom. Eftersom vissa kan svimma när dom tatuerar sig så hade dom luktsalt som jag fick andas, tills ambulansen kom. Jag hade feber när jag kom till sjukhuset och doktorn antog att min kollaps var en kombination av att jag gått på tatueringen för länge, vätskebrist och även ac:n inne på tatueringstudion blandat med alla avgaser där ute. Jag fick spendera natten och hela nästa dag på sjukhuset med dropp och alla möjliga tabletter. Jag fick sju olika piller med mig hem. Har nu googla namnen och jag fick Rohypnol och valium! Vilka båda är narkotikaklassade i Sverige! helt sjukt att jag knaprat två valium om dagen i tre dagar. Men nu har jag sorterat ut dom från min medicinering. Antibiotikan behöver jag plus någon slags inflammationshämmande tablett och en tablett mot halsen för att den var lite svullen. tydligen så är jag extremt känslig mot aircondition. Jag vet inte, men jag mår bra nu i alla fall.


Sista tiden i Asien var annars väldigt bra. Don Det slog det mesta, längtar tillbaka dit till vårt lilla gäng som vi träffade där! Vientiane var en jättefin stad, verkligen den renaste staden om man jämför med dom andra vi var i.

Innan vi åkte till bangkok tog vi tre dagars sista sol och bad på Ko samet, ca fem timmar från bangkok. Underbart skönt och avkopplande!



Saknar alla där hemma men stannar nog här i alla fall tills efter helgen. Jag ringer eller bara dyker upp!

Saknar er på Hon & Han! Kommer in så fort jag kommer hem!


Nu ska jag dricka kaffe och bädda ner mig med massa filtar, kanske tända ett ljus!


Ciao.

Ovido - Quiz & Flashcards