Av Linnea Blomqvist - 17 december 2009 13:08

Johan ramlade ner for tva trappsteg i forrgar och stukade foten. Jag mar battre av alla piller och borjar se ett ljus for min fot och min brannblasa. Men idag nar jag skulle ta ut pengar sa blev oturen verkligen bara sa total i denna staden; kortautomaten tog mitt kort! Maskinen behover service, ga till en annan ATM stod det pa skarmen. Jag holl pa att do och ringde till en av killarna som jobbar pa vart hotell. Han lugnade mig och sa att vi fick ta en taxi till banken om tva timmar eftersom att banken hade stangt i nagra timmar mitt pa dagen. Sa i tva timmar fick jag plagas av att inte veta om jag skulle ha nagot visakort pa resten av var resa. Men det loste sig tack vare denna snalla helt underbara kille som jobbar har, mitt kort ar ater i sina ratta hander och dess agare kan andas ut. Medan vi vantade pa att de skulle hamta ut kortet at vi glass och drack milkshake pa ett litet mysigt cafe. Sa efter denna lilla incidenten akte vi cablecar. Verkligen superfin utsikt och stallet som vi kom till var mycket fint med en stor sjo och en massa mysiga sma platser dar de hade satt ut sma bord och stolar. Vi gick lite langs stigen och tittade runt, sa gott som Johan kan ga, han stapplar sig fram lite hjartat.

Sa ingen tur varken igar eller idag men imorgon blir det av och vi trotsar alla onda ben och fotter! Vi har anda gjort det basta av situationen och hittat pa saker sa mycket vi har kunnat. Igar blev det mycket mys pa rummet, vi kunde ju inte ga och vi behovde vila upp oss, vi ar forkylda bagge tva ocksa. Vi akte anda en liten tur (tog taxi vart vi an skulle). Vi var och tittade pa Crazy House, som ar ett mycket speciellt hotell. Lite alice i underlandet inspirerat byggt av en fransk arkitekt. Valdigt imponerande, med ett tema for varje rum. Snirkliga sma trappor och vrar och vinklar overallt. Sak lagga ut lite bilder sa snart jag kan pa allting vi sett!

Johan kom precis tillbaka efter att ha varit och kopt snacks. Jag fick ett chips. Det storsta chipset jag atit, ett knaprigt rischips, mm! jag saknar forresten lingongrova med edamerost (eller hushallsost) och gurka pa!

Maste nog saga att jag gillar maten battre har i Vietnam, kanske ar for att man var lite trott pa det thailandska koket efter sa lang tid.

Vi funderar pa att forsoka aka harifran efter trippen imorgon. Kan bara stanna till och med julafton sedan blir det kambodja dit vi nog tanker aka med bat.

Ska forsoka ladda upp bilder nu! Far se hur det blir med en dator som inte ar den snabbaste man har suttit framfor...

CIAO.

Av Linnea Blomqvist - 15 december 2009 12:19

Ja, var resa ar helt underbar som sagt men min kropp ar verkligen emot mig. Brande mig som sagt pa ett avgasror i forgar och fick en blasa, men den verkar laka bra. Daremot sa fick jag ett myggbett for nagra dagar sedan som jag kliat pa. Vet ju att man inte ska klia nar man ar i en sa smutsig stad med alla bakterier och sadar, men det ar sa skont och man tanker inte pa det just for stunden. och pa natten sa har man inte riktigt nagon bra kontroll over vad man gor. I alla fall borjade det gora mer och mer ont och foten borjade svullna mer och mer for varje dag. Darfor kande jag idag att jag inte stod ut mer. Johan och jag gick en jattelang promenad runt en mysig sjo och efter det sa gjorde det outhardligt ont sa vi gick till sjukhuset som ligger har bredvid vart hotell. Lakaren var inte speciellt bra pa engelska och jag forklarade sa gott det gick om myggbettet och aven att vi varit pa ett vattenland dar det antagligen fanns lite bakterier. han tyckte absolut att jag skulle ta  en stelkrampspruta vilket jag gjorde, tror jag. Jag hoppas det var stelkramp, men hans beskrivning om sprutan lat som den, kunde inte varit nagot annat. Jag maste lite pa det nu har jag bestamt. Han fragade nar jag fatt det senast, vilket jag inte kunde svara pa.. i fjarde klass har jag fatt for mig att man fick den? Fick aven kopa en kur antibiotika, varktabletter och nagra tabletter som skulle ta ner svullnaden. Dom varkar gilla tabletter i det har landet men det ar val bara att knapra och vara glad.

Nu ar vi i Dallat som ligger hogt hogt upp pa ett barg. Akte buss hit pa varldens smalaste vag med ett stup pa ena sidan, jag blev lite skramd nar vi fick mote, kandes som att bussen tippade lite at sidan. Da tankte jag pa mamma och pa hur hojdradd hon hade varit! saknar familjen en del faktiskt, tanker pa er.

Det har stallet ar sa himla fint med massa kullar och frisk luft. Lite for kallt for mig, runt 15 grader pa natterna och 20-22 pa dagarna. Vi bor pa ett jattebra hotell med en mycket trevlig man som ager det. Rummet ar det finaste rummet vi sovit pa hittills, stort och rent och en  balkong med underbar utsikt.

Imorgon borjar jag med min tablettkur och hoppas pa att jag mar lite battre. Vi har bokat en mopedtrip tillsammans med mannen som ager hotellet. han vaxte upp i en liten by som vi ska titta pa. Vi ska traffa hans biologiska familj och laga mat med dom. Ska aven se ett jattestort vattenfall och ett kaffeplantage.

Ikvall blir det att jag maste ligga pa hotellrummet for maste ha foten hogt och vila hela kvallen for far inte anstranga mig nagonting. far inte ga nagonting idag, det suger. Men hoppas det blir battre imon. Ska bara lasa och kaka apelsiner nu, vill verkligen vara battre imorgon.

ciao.

Av Linnea Blomqvist - 13 december 2009 18:24

Ja, pengarnas summor ar verkligen hoga har, vardet pa dom ar lagt. Jobbigt att installera hjarnan att tanka sa, man blir nastan lite snal nar man far lagga ut runt 10 000 pa en flaska vatten.

Vi ar i Saigon eller Ho Chi Minh city, Vietnam. En valdigt haftig stad med mopeder overallt, verkligen overallt! Man forstar inte forran man ar har hur mycket det verkligen ar.

Vi har hunnit se tva museum, varav ett var krigshistoriska museet, valdigt valdigt kansomassigt jobbigt att se. Men ett mycket bra museum. har aven varit pa vattenland, kakat massa god mat, varit pa en nattklubb. Mysig stad pa manga sett, men haktisk och inte tyst en sekund. Sa vi aker vidare imorgon till ett stalle som heter Dallat, som ska vara jattefint, med skogar, sjoar och vattenfall. Ar tydligen lite kyligare klimat med, vilket kan vara bra for mig och min branda hud, har brant brosten lite. Ar inte sa bra men lite sent att fa intetgjort nu. Jag smorjer med en speciell salva, och dom sma blasorna haller pa att forsvinna. Hande en jobbig sak idag med, vi akte mopedtaxi och jag brande mig pa avgasroret sa min vad ar numera bekladd av en rejalt, eller enormt stor blasa ar nog en battre och verkligen ingen overdriven beskrivning. Menmen, jag behandlar den val och skyddar den mot allt smuts har. Annars har dagen varit jattefin, JOHANS FODELSEDAG! GRATTIS ALSKLING! Han har fatt mysig frukost pa sangen med en massa olika slags bakelser som jag hittade pa ett litet bageri. Hittade tyvarr ingen tarta.. Vi har aven atit en massa god sushi. OCH sa har min lilla alskling fatt sin efterlangtade tatuering. Sonic the hedgehog. Den blev riktigt tjusig, Men den gjorde tydligen valdigt valdigt ont. sa ar ju Johan en man ocksa och har inte mensvark eller foder barn.. nej jag skojar, underarmen har valdigt kanslig hud, you know.

sa imorgon blir det alltsa bussfard i sex timmar, kan nog bli helt okej, man far se mycket nar man aker buss for att vara lite optimistisk.

Nu ar jag trott och vill sova!

Saknar er dar hemma trots att har ar lovely! Ciao.

Av Linnea Blomqvist - 6 december 2009 16:02

Okej, jag ar inte sa bra pa att uppdatera min blogg, men det ar val ett bra tecken antar jag. Att man inte tar sig tid att surfa runt har varje dag..

Vi har det underbart skont. Efter railay akte vi till en liten valdigt valdigt lugn o, Koh jam. hade nagra jattefina dagar dar, med massa mys och aven lite anstrangande cykling in till det lilla lilla samhallet dar vi at jattegod fisk och sag varldens sotaste hundvalp som jag planerade att ta med mig hem.

Sedan kande vi att vi ville se nagot annat, nagot som inte var sa enkelt som en vacker o, nagot lite mer aventyrligt.  Sa vi akte buss till Kaoh Sok och bokade en tva dagars djungeltur. Det var helt galet, helt underbart och knappt pa samma gang. Sjalva trippen var i en nationalpark dar vi borjade med att aka bat forst bat i en jattestor sjo med tusentals oar. Vi fick se hur vi skulle bo, i sma hyddor som flot pa vattnet, en upplevelsbara det, att sova pa det sattet. det var inga stabila hus vill jag lova. Sedan gick vi i regnskogen och det borjade med att vi fick ga i ett tjarr med vatten upp till halsen, da forstod man att det verkligen skulle bli galet. Vi kom till en grotta och fick anvandning for vara pannlampor eftersom att det var kolsvart dar inne. Kan inte riktigt forklara med ord hur otroligt det var. Fladdermoss overallt, grodor, spindlar, fiskar, sakert inte helt ofarliga djur. Pa en del stallen fick vi simma! inget man var beredd pa innan, men helt klart en upplevelse som man inte kommer glomma i forsta taget.

Nu ar vi i Khao Lak, kom hit helt uttrottade efter vara tva djungeldagar sa har inte sett sa mycket. Stannar har i ett par dagar for att sedan aka till phuket och flyga till Vietnam! ska bli spannande. Skulle egentligen till kambodja forst, men det var tydligen lite problem vid granserna.

Sa en liten kort uppdatering, kommer mer nagon annan dag! och da kanske det inte blir sahar kortfattat.. sorry.

Tanker pa er alla dar hemma! ciao.

Av Linnea Blomqvist - 27 november 2009 11:23

Jag borde vara mer positiv till varmen, men det ar svart nar ens mage inte vill som jag vill. Den kurrar och mar allmant daligt. Min foda bestar av massa massa vatten, coca cola (som jag i vanliga fall inte ens gillar), juice och nagon enstaka banan. Jag sitter nu har i alla fall och ligger inte i var varma hydda. Jag vill bli frisk! Min mage har tjabbat lite till och fran nu i en vecka, men det var i forrgar natt det blev sahar jobbigt. jaja, nog om min mage, jag maste ju beratta lite nu om vad som har hant under resan nar jag antligen har tagit mig tid att logga in har!

Onsdagen den 12 november anlande vi till bangkok efter en resa som gick relativt bra, forutom for lite somn och ursakta fordomen, ackliga 80ariga gubbar med sina sma tjugoariga flickor till fruar. Okejokej, jag ska inte uttala mig om sadand jag inte vet, men det var liksom ganska uppenbart vilket slags forhallande dom hade, dom kunde inte ens kommunicera med varandra.I alla fall sa upptakte vi bangkok trotta och lite overvaldigade av denna stora, smutsiga stad. vi gick runt och tittade med grusiga ogon o hjarnor som nog inte var sa himla oppna for alla dessa intryck och manniskor som drog i en fran alla hall och kanter. Efter ett par timmar atervande vi till hotellet och fick lite behovlig somn! Sedan gick vi runt en runda till pa kvallen men blev snabbt trotta och gick tillbaka for att sova. Dagen efter var vi mer utvilade och sag staden med andra ogon. Vi akte tuktuk och pratade med alla thailandare som ville saga vad vi skulle ga och titta pa. Man blev lite stott sa i borjan eftersom att det ar sa ovant, men dom ar ju bara sa himla trevliga och pratglada egentligen. Vi stannade i bangkok i fyra natter och tyckte mer och mer om staden. Vi var bland annat pa ett konstmuseum, sag en helt galen karnival, at massa god mat, var pa en mysig bar med en livespelning..

Sedan kande vi oss ganska nojda, i alla fall pa nagon manad ( da vi planerar att komma tillbaka innan vi aker hem). Vi tog nattaget till phuket. taget var okej, men sedan fick vi vanta pa en buss i tre timmar mitt i natten, lite jobbigt med tanke pa att man inte fick sa mycket somn pa taget. Vi valde att bo vid en av de mindre stranderna i phuket, men detta omradet var sa himla turistigt och svennigt sa man blev trott bara efter ett par timmar. Men vi bodde pa ett hostel dar en svensk kvinna var agare, och vi fick bra kontakt med henne. Vi hyrde mopeder och hon visade oss bland annat till en jattemysig pytteliten strand med nastan bara thailandska besokare. det kandes bra. det ar sadant vi ville uppleva kande vi. Vi korde aven upp jattehogt upp pa ett berg och tittade pa en buddhastaty, det var haftigt. Sedan akte vi pa en planerad snorklingsresa till en o som hette raya island. helt galet vacker och med kritvit sand och sa himla fin natur. Det var svart att leva budgetliv dar, men sa himla haftigt att se denna on. En negativ sak med on var visserligen att jag sag den sorsta spindlen jag nagansin sett! att jag inte svimmade var ett under, men antar att jag borde vanja mig.

Sista kvallen i phuket bjod den svenska kvinnan, Ingmari, oss pa en fest for hennes thailandska pojkvan som fyllde ar. Det var valdigt intressant och kul.

Efter phuket akte vi till phi phi island och stannde dar i tre natter. Det var annorlunda fran de andra stallena vi varit pa. mycket fest och turister. Men anda en skon stamning. Vi paddlade kajak en dag, vilket vi bestamt ska gora mer.

Nu ar vi pa Raialy, en valdigt vacker o som jag tyvarr inte fatt uppleva sa mycket av. men jag kanner att jag snart blir battre. Vill ju se och njuta av on och av all god mat! men men, snart ar jag pa fotter! skriver mer har sedan. kanske en lite trakig och icke sa malande uppdatering, men det kommer! Nu vet ni lite i alla fall.

CIAO.

Av Linnea Blomqvist - 27 oktober 2009 23:05

Dagen har spenderats med mormor och hennes vänninna med jättelång promenad samt goda bullar och massa kaffe. Mysdag. trevligt att träffa lilla mormor, hon är så himla söt. Har verkligen så trevligt tillsammans med henne, man vill liksom bara krama om henne för snällare och varmare människa får nog man leta efter.

Har även utfört en del viktiga ärenden idag på banken och apoteket. Har beställt lite pengar och utökat mitt reseapotek en aning. Alltså, apoteket är faktiskt riktigt trevligt att gå runt på och kika bland allt som ska göra kroppen frisk och fräsh. Alla olika sortes vitaminer, krämer och sprayer som ska råda bot mot allt möjligt. blev att jag köpte lite mer än vad som var tänkt plus ett myggspray som var det nödvändigaste. Frågade i kassan om dom hade något som var lite starkare än det vanliga mygg- och insektssprayet och förklarade att vi skulle åka till Asien. Hon verkade inte förstå vad jag menade och sa att hon inte visste om myggorna var större eller värre där eftersom att hon inte hade rest i Asien. hmm.

Jag har även bakat finfina muffins nu precis som jag ska bjuda på imorgon. Om dom är goda vet jag faktiskt inte, men dom ser extremt söta ut och det är ju huvudsaken i dagens ytliga samhälle, visst?

Mamma tog förresten ett kort på hur köket såg ut efter baket (innan jag städade). Hon sa att hon skulle titta på det när hon saknade mig som mest och då påminnas om att i alla fall köket är fint utan mig eller något sånt. snällt.

ointressant

ciaopaj

Av Linnea Blomqvist - 22 oktober 2009 12:05

Drömde om mitt liv inatt. Det var snurrigt, mer komplicerat än vad det känns i verkligheten faktiskt. Det var så rörigt, fick ingen känsla om när i livet jag befann mig, tror att det hoppade lite fram och tillbaka. Det handlade mycket om att inte känna någon kontroll, inte ha någon trygghet alls. Min kropp försöker nog att förbereda mitt undermedvetna på någonting som inte min hjärna riktigt har förstått ännu.

Jag är så peppad på vår resa, min och Johans resa. Det låter så fint. Jag vill bara åka nu! trots att vi inte har fixat visum eller någonting så är jag inte ens nervös, vet att det kan bli hur som helst, vilket känns alldeles underbart bara. På något sätt kommer det lösa sig och vi kan inte bestämma eller förutse det nu, det går bara inte.

Jag har fått så mycket ny inspiration från London i både frisyrer och på livet. Vet inte om detta visar sig ännu, varken på håren eller i mitt liv. Men det kommer. Känner mig säkrare när jag klipper och även i mitt liv, på vad jag vill, på hur mycket jag vill satsa och är beredd att ge och ta. Jag känner trygghet, trots att jag är påväg att släppa så mycket.

ciao.

Av Linnea Blomqvist - 20 oktober 2009 21:47

Mitt huvud är absolut helt fullproppat, hela jag är fylld av nya intryck, nya tankar. All information, alla vackra helt otroliga saker jag har sett och upplevt. London! helt underbar stad säger jag bara. Den här helgen har verkligen gett mig så mycket längtan i livet. jag vill göra så mycket, och jag vet att livet har så mycket att erbjuda! Jag vill ta en massa risker, testa nya saker.

Hela min resa måste sjunka ner lite längre i mig innan jag kan skriva om den, men det var så väldigt lyckat det kunde bli i alla fall! Det har gett mig  så väldigt mycket. Jag har kommit på saker om mig själv som jag nog inte riktigt visste tidigare. Mitt tankesätt har blivit så mycket klarare. jag har tagit tid att verkligen tänka på mig själv, vad jag vill.

Jag måste sova nu innan jag faller ihop! byeciao.